Μισθοί και ωράρια εργασίας ιδιωτικού τομέα όχι μόνο για τους νεοεισερχόμενους αλλά σε βάθος λίγων χρόνων και για τους τωρινούς υπαλλήλους φέρνει το ενιαίο μισθολόγιο, το οποίο υποχρεωτικά -βάσει του μνημονίου- θα πρέπει να ψηφιστεί έως τον Ιούνιο, ώστε στη συνέχεια να ακολουθήσει η εφαρμογή του…
Το θετικό…
Με το νέο μισθολόγιο η κυβέρνηση προσδοκά να άρει αδικίες χρόνων (υπάλληλοι με τα ίδια τυπικά ουσιαστικά προσόντα αλλά και προϋπηρεσία αμείβονται διαφορετικά), καθώς από τη μια υπάρχουν τα «ρετιρέ» των υπουργείων Οικονομικών και Υποδομών και τα «ισόγεια» των υπουργείων Αγροτικής Ανάπτυξης και Εσωτερικών…
Το αρνητικό…
Το μνημόνιο για το 2012 και 2013 απαιτεί εξοικονόμηση άνω του 1,5 δισ. ευρώ και το καταρτιζόμενο ενιαίο μισθολόγιο θα μοιάζει πλέον με μισθολόγιο… ιδιωτικού τομέα.
Καταργούνται τα περισσότερα επιδόματα
Τα 52 φτάνουν σήμερα τα γενικά και ειδικά επιδόματα στο στενό δημόσιο τομέα, και στοιχίζουν στον κρατικό κορβανά 5,2 δισ. ευρώ όταν το μισθολογικό κόστος για τους βασικούς μισθούς των 770.000 υπαλλήλων φτάνει τα 6,9 δισ. ευρώ.
Τα επιδόματα χορηγήθηκαν στο παρελθόν από τη ...
μια για να καλύψουν τους χαμηλούς βασικούς μισθούς, αλλά από την άλλη για να ικανοποιήσουν και τις ισχυρές συντεχνίες όταν αυτές απείλησαν με κινητοποιήσεις…
Έτσι, ενώ από τη μια υπάρχουν οι ετήσιες αυξήσεις στο βασικό μισθό, πάνω ή κάτω από το τραπέζι (κυρίως μέσω των ειδικών λογαριασμών που υπήρχαν στο Λογιστήριο του Κράτους) δίνονταν κατά παρέκκλιση πλήθος επιδομάτων ή αυτά αυξάνονται κατά περιόδους…
Το οξύμωρο όλων είναι ότι ενώ στην αρχή είχαν θεσπιστεί κάποια επιδόματα για ορισμένους κλάδους, τα ίδια αυτά επιδόματα έφταναν να δίνονται στη συνέχεια (και μέσω της προσφυγής στη δικαστική οδό) στους πάντες…
Ως αποτέλεσμα, ενώ το ΔΙΒΕΕΤ δόθηκε μέσω ειδικού λογαριασμού στους εφοριακούς, έφτασαν να το λαμβάνουν σήμερα όλοι οι υπάλληλοι στο Λογιστήριο του Κράτους, στην οικονομική επιθεώρηση, αλλά ακόμη και οι καθαρίστριες που απασχολούνται σε εφορίες…
Τα 52 ειδικά και γενικά επιδόματα λοιπόν φαίνεται πως λαμβάνουν τέλος, με ελάχιστα από αυτά να ενσωματώνονται στο βασικό μισθό, ενώ τα υπόλοιπα παίρνουν το δρόμο της κατάργησης…
Μόνη εξαίρεση φαίνεται πως θα αποτελέσουν το επίδομα ευθύνης, το οποίο θα μετονομαστεί σε παραγωγικότητας και θα χορηγείται μόνον σε όσους παράγουν στο Δημόσιο.
Για το πώς θα μετριέται η παραγωγικότητα σχεδιάζεται να υπάρχουν ποσοτικοποιημένοι δείκτες απόδοσης ανά υπηρεσία (συγκεκριμένη διεκπεραίωση όγκου εγγράφων εντός ορισμένου χρόνου κ.λπ.). Άλλωστε μια από τις απαιτήσεις της τρόικας αποτελεί η σύνδεση αμοιβής με την παραγωγικότητα. Από την άλλη η αυξημένη παραγωγικότητα θα προβλέπει γρήγορη ανέλιξη στην ιεραρχία μέσω προαγωγών, γρήγορη άνοδο στα μισθολογικά κλιμάκια και μπόνους. Για τις υπηρεσίες που δεν καλύπτουν τους στόχους δεν θα υπάρχει ιεραρχική εξέλιξη για τους υπαλλήλους, ούτε φυσικά το συγκεκριμένο επίδομα. Μάλιστα σχεδιάζεται ακόμη και μείωση μισθού σε περίπτωση υποτροπής.
Το δεύτερο επίδομα που θα συνεχίσει να χορηγείται θα είναι το οικογενειακό και ενδεχομένως να αυξηθεί για το τρίτο και τέταρτο παιδί. Επίσης, θα παραμείνει το ανθυγιεινό, το οποίο θα χορηγείται για όσους απασχολούνται σε «βρόμικες» εργασίες, πετυχαίνοντας τουλάχιστον με τον τρόπο αυτό η κυβέρνηση να μη διαμαρτύρονται για τη μη ένταξή τους στα βαρέα και ανθυγιεινά (το θέμα αφορά κυρίως τους νοσηλευτές), καθώς στόχος είναι να περιοριστεί κατά πολύ η λίστα των βαρέων και όχι να συμπεριλάβει κι άλλους. Εκτός των άλλων η ένταξη των 90.000 νοσηλευτών του ΕΣΥ στα βαρέα και ανθυγιεινά (οι συνάδελφοί τους στον ιδιωτικό τομέα είναι ενταγμένοι) θα προκαλέσει μαζική έξοδο, με αποτέλεσμα να καταρρεύσει το σύστημα του ΕΣΥ.
Μειώσεις και 20%
Με βάση πρόχειρους υπολογισμούς, η κατάργηση δεκάδων επιδομάτων και η ενσωμάτωση ελάχιστων (θα αύξαναν τις συντάξεις) από τη μια και η διατήρηση μόνο τριών από την άλλη, τα οποία θα δικαιούνται όμως μόνο οι παραγωγικοί, οι οικογενειάρχες και οι εργαζόμενοι σε ανθυγιεινές εργασίες, θα προκαλέσει γενικό σάρωμα των μισθολογικών δαπανών στο Δημόσιο.
Για τους μεν νεοεισερχόμενους, οι οποίοι λαμβάνουν σήμερα από 800 έως 1.000 ευρώ καθαρά, ανάλογα με την κατηγορία εκπαίδευσης και το υπουργείο, στόχος είναι οι αρχικοί μισθοί να «αγγίζουν» αυτούς του ιδιωτικού τομέα που κυμαίνονται από 700 έως 800 ευρώ ανάλογα με τον κλάδο και την ειδικότητα. Για τους νυν υψηλόμισθους υπαλλήλους των «ρετιρέ» (εφοριακούς, δικαστικούς, γιατρούς του ΕΣΥ, διπλωμάτες) σχεδιάζεται «κούρεμα» σε βάθος τριετίας που θα κυμαίνεται στο 20%, ώστε από την άλλη να ενισχυθούν οι χαμηλόμισθοι, αλλά με ίδια τυπικά προσόντα, υπάλληλοι που υπηρετούν σε υπουργεία-«ισόγεια»… Έτσι, ο στόχος είναι μέσα σε λίγα χρόνια να υπάρξει πλήρης εξομοίωση μισθών για υπαλλήλους ίδιων προσόντων ανεξαρτήτως σε ποιο υπουργείο υπηρετούν. Ο στόχος αυτός κρύβει και κάτι άλλο σημαντικό για το υπουργείο Εσωτερικών. Να υπάρχει απρόσκοπτη κινητικότητα, ανάλογα με τις ανάγκες, από υπουργείο σε υπουργείο και να καταργηθούν τα υπουργεία «πολυτελείας». Όσο για τον ανώτατο μισθό, αυτός δεν θα ξεπερνά τα 4.000 ευρώ μικτά στο Δημόσιο…
Τέλος τα κλαδικά
Μια από τις βασικές αλλαγές που αναμένεται να καθιερώσει το ενιαίο μισθολόγιο είναι και η κατάργηση των έξι σήμερα κλαδικών και ενός γενικού μισθολογίου που επικρατούν στη δημόσια διοίκηση…
Ειδικότερα φαίνεται πως οδεύουν για κατάργηση τα κλαδικά μισθολόγια των γιατρών του ΕΣΥ, των δικαστικών (και Νομικού Συμβουλίου του Κράτους), των εκπαιδευτικών, των στρατιωτικών και σωμάτων ασφαλείας, του διπλωματικού σώματος και των μελών διδακτικού ερευνητικού προσωπικού σε ΑΕΙ και ΤΕΙ…
Από την άλλη σε όλη την υπόλοιπη δημόσια διοίκηση υπάρχει ένα μισθολόγιο με παρεκκλίσεις κυρίως στα επιδόματα που χορηγούνται ανά υπουργείο.
Η κατάργηση των ειδικών αυτών μισθολογίων, όπως και του γενικού που ισχύει στα υπουργεία, θα αντικατασταθεί με τέσσερα ειδικά μισθολόγια, τα οποία όμως θα αντανακλούν αντικειμενικά δεδομένα, που στην εποχή μας συναρτώνται κυρίως με τη γνώση και την ειδίκευση. Έτσι θα συσταθεί το μισθολόγιο βοηθητικού προσωπικού (θα αφορά κυρίως τους απασχολούμενους με γνώσεις υποχρεωτικής εκπαίδευσης), το διοικητικό (για του προερχόμενους κυρίως από τη μέση εκπαίδευση), τους τεχνικούς (απόφοιτους ΤΕΙ) και το μισθολόγιο των επιστημόνων (πτυχιούχοι πανεπιστημίων). Στα δύο τελευταία μισθολόγια αυτά των τεχνικών και επιστημόνων ίσως υπάρξουν και ορισμένες μισθολογικές παρεκκλίσεις με βάση τα έτη σπουδών, όπως επίσης την κατοχή μεταπτυχιακών ή διδακτορικού…
Έρχεται «σφαγή» σε πρόσθετες αμοιβές
Ένα από τα μεγάλα ζητούμενα του ενιαίου μισθολογίου θα είναι και το «μαχαίρι» που θα αναλάβει να περικόψει το τεράστιο κόστος για τον κρατικό προϋπολογισμό των πρόσθετων αμοιβών στο Δημόσιο, όπως εκτός έδρας αποζημιώσεις, υπερωρίες, συμμετοχές σε επιτροπές κ.λπ. Ήδη από τις ανάδοχες ιδιωτικές εταιρείες που έχουν αναλάβει το έργο της «χαρτογράφησης» μισθών και πρόσθετων αμοιβών στο Δημόσιο έχει ζητηθεί να αποτυπώσουν το ύψος των πρόσθετων απολαβών ανά υπουργείο, τους υπαλλήλους που τις λαμβάνουν αλλά και τη συχνότητα που «βάζουν» μέσω αυτών πρόσθετα χρήματα στην τσέπη τους…
Ο στόχος είναι ένας και μοναδικός: το κονδύλι αυτό να περικοπεί από 10% έως 20% και να περιοριστεί κατά πολύ ο αριθμός των υπαλλήλων που θα δικαιούνται αυτές τις πρόσθετες παροχές. Η εξοικονόμηση, αν όλα πάνε καλά, μπορεί να φτάσει και τα 20-30 εκατ. ευρώ.
ΠΟΙΑ ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ «ΚΟΒΟΝΤΑΙ»
(Ορισμένα συγχωνεύονται στο βασικό μισθό)
Κίνητρο απόδοσης (από 57€ – 103€)
Προσωπική διαφορά (176€)
Πληροφορικής (από 22€ – 54€)
Παραμεθόριων περιοχών (από 40€ – 125€)
Εξωδιδακτικής απασχόλησης (355€)
Μηχανικών πτυχιούχων ΤΕΙ (350€)
Μηχανικών, γεωτεχνικών (550€)
ΔΙΒΕΕΤ, ΔΕΤΕ, ΔΕΧΕ (από 990€ – 2.150€)
Γενική Γραμματεία Αθλητισμού (260€ – 300€)
Υπαλλήλων Δικαιοσύνης (από 650€ – 670€)
Υπαλλήλων Περιβάλλοντος (από 535€ – 770€)
Υπαλλήλων Αγροτικής Ανάπτυξης (από 450€- 550€)
Θέση ευθύνης (ιατροί ΕΣΥ) (από 95€ – 240€)
Νοσοκομειακής απασχόλησης (από 325 – 450€)
Εξομάλυνσης (Στρατιωτικοί και Σώματα Ασφαλείας) (από 30€ – 147€)
Διοίκησης (Στρατιωτικοί και Σώματα Ασφαλείας) (από 59€ – 150€)
Κινδύνου (Στρατιωτικοί και Σώματα Ασφαλείας) (από 35€ – 881€)
Τροφής (Στρατιωτικοί και Σώματα Ασφαλείας) (72€)
Βιβλιοθήκης (Δικαστικοί – ΝΣΚ) (από 550€ – 1.100€)
Ειδικών συνθηκών (Δικαστικοί – Ν.Σ.Κ) (από 770€ – 900€)
Έξοδα παράστασης (Δικαστικοί – Ν.Σ.Κ) (από 120€ – 850€)
Αποζημίωσης (διπλωματών) (από 150€ – 720€)
Διδακτικής προετοιμασίας (μέλη ΔΕΠ) (από 110€ – 580€)
Βιβλιοθήκης (μέλη ΔΕΠ) (από 80€ – 402€)
Ερευνητικό επίδομα (μέλη ΔΕΠ) (από 90€ – 422€)
Έγκαιρης προσέλευσης
Αντιστάθμισης λαθών (για ταμίες, εισπράκτορες)
Πολυετίας
Πληροφορικής
Ληξιαρχείου
Μεταφραστών – Διερμηνέων
Προσωπικού Σωφρονιστικών Καταστημάτων
Ευθύνης και Ασφάλειας ΕΥΠ
Κίνητρο Προσωπικού Υπ. Εργασίας
Λειτουργήματος ιερέων
Γάλακτος
Αντιμισθία συνεργατών βουλευτών
ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΙ ΑΝΑ ΕΠΙΔΟΜΑ
Οικογενειακό: 120.000 υπάλληλοι
Διδακτικής προετοιμασίας: 200.000 εκπαιδευτικοί
Παραμεθόριων περιοχών: 85.000 υπάλληλοι
Νοσοκομειακό: 90.000 υπάλληλοι
Προσωπική διαφορά: 75.000 υπάλληλοι
Ανθυγιεινό: 25.000 υπάλληλοι
ΠΟΙΑ ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ ΔΙΑΤΗΡΟΥΝΤΑΙ
Οικογενειακό (35€ γάμου και 18€ για κάθε παιδί)
Επίδομα θέσης και παραγωγικότητας (65€ – 130€)
Ανθυγιεινό (150€)
ΤΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ ΣΕ ΚΟΣΤΟΣ ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ
Εξωδιδακτικής απασχόλησης (εκπαιδευτικοί): 722 εκατ. ευρώ
Ειδικά επιδόματα (εφοριακών – τελωνειακών): 534 εκατ. ευρώ
Κίνητρο απόδοσης: 389 εκατ. ευρώ
Νοσοκομειακό – τροφής: 337 εκατ. ευρώ
Γιατρών ΕΣΥ: 335 εκατ. ευρώ
Δικαστικών: 268 εκατ. ευρώ
Οικογενειακό: 240 εκατ. ευρώ
Στρατιωτικών – αστυνομικών – πυροσβεστών – λιμενικών: 2 δισ. ευρώ
Θα δουλεύουν 8ωρο
Τα πάνω κάτω στο ωράριο εργασίας αναμένεται να φέρει και η πίεση της τρόικας για καθιέρωση και εφαρμογή του 8ώρου αντί του 7ώρου στο Δημόσιο. Παράλληλα επανεξετάζεται το ενδεχόμενο να αλλάξουν και οι ώρες λειτουργίας του Δημοσίου, ώστε να συμβαδίζουν και με τις ανάγκες του κοινού. Να ανοίγει δηλαδή το Δημόσιο (οι περισσότερες υπηρεσίες του στις 9:00 και να κλείνει στις 17:00, ώστε να εξυπηρετούνται οι πολίτες.
ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΗΜΕΡΑ
67 γενικές και ειδικές γραμματείες
556 διευθύνσεις
95 γενικές διευθύνσεις
1.837 τμήματα
85 αυτοτελή γραφεία
270 ΝΠΔΔ
68 Α.Ε. (Τοπική Αυτοδιοίκηση)
ΠΟΣΟΣΤΟ ΜΙΣΘΟΥ-ΕΠΙΔΟΜΑΤΩΝ ΑΝΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ
Υπ. Εξωτερικών 59% (Β.Μ.) – 40,1%
(επιδόματα)
Υπ. Περιβάλλοντος 58% (Β.Μ.) – 42% (επιδόματα)
Υπ. Εσωτερικών 60% (Β.Μ.) – 40%
(επιδόματα)
Υπ. Δικαιοσύνης 56% (Β.Μ.) – 44%
(επιδόματα)
Υπ. Ανάπτυξης 53% (Β.Μ.) – 47%
(επιδόματα)
ΕΠΙΔΟΜΑTA ΑΝΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ
Υπ. Μεταφορών: 570€ – 1.300€
Υπ. Απασχόλησης: 80€ – 220€
Υπ. Ανάπτυξης: 120€ – 200€
Υπ. Πολιτισμού: 180€ – 205€
Υπ. Οικονομικών: 390€ – 1.200€
Υπ. Υγείας: 505€ – 1.100€
Υπ. Εσωτερικών: 95€ – 370€
Υπ. Δικαιοσύνης: 120€ – 365€
Προσλήψεις… μόνο ειδικευμένων στελεχών
Υπό αίρεση, πριν καλά καλά αρχίσει, φαίνεται πως βρίσκεται ο κανόνας προσλήψεων στο Δημόσιο, που με βάση και την απαίτηση της τρόικας καθορίστηκε στο 1 προς 5. Δηλαδή για πέντε συνταξιοδοτήσεις ένας διορισμός μέσω ΑΣΕΠ. Ειδικά φέτος, μετά τις 40.000 αποχωρήσεις από το Δημόσιο, ο αριθμός των διορισμών τακτικού προσωπικού δεν πρέπει να υπερβεί τις 8.000. Από αυτούς θα πρέπει να αφαιρεθούν οι 4.000 που «λογίζονται» ως νέοι διορισμοί αλλά πρόκειται για μετατάξεις εργαζομένων από ΟΣΕ, ΟΑΣΑ, και άλλες ΔΕΚΟ.
Όσον αφορά τους συμβασιούχους, αυτοί θα περιοριστούν σε 50.000, δηλαδή 10.000 λιγότεροι απ’ ό,τι πέρυσι και 40.000 λιγότεροι από το 2009 και το 2008 (τότε έφταναν τις 80.000-90.000).
Η πίεση της τρόικας για συμμάζεμα του ανθρώπινου δυναμικού στο Δημόσιο είναι μεγάλη και ενδεχομένως από το 2012 να υπάρξει αναθεώρηση, επί το χειρότερο, στον κανόνα 1 προς 5 και να φτάσουμε σε μία πρόσληψη ανά επτά συνταξιοδοτήσεις.
Από την άλλη φαίνεται πως δίνεται τέλος και στους σημερινούς διαγωνισμούς ή το προσωπικό που ζητεί η κάθε υπηρεσία, καθώς η ζήτηση θα αφορά πλέον υπερειδικευμένο προσωπικό. Δηλαδή δεν θα αρκεί το πτυχίο μιας οικονομικής σχολής για την πρόσληψη π.χ. στελεχών στο υπουργείο Οικονομικών, αλλά ειδικευμένων στελεχών σε ορισμένους τομείς, όπως πληροφορική, ηλεκτρονική διασύνδεση κ.λπ. Άρα σε διαγωνισμούς που θα προκηρύσσονται θα απαιτούνται ειδικές γνώσεις, που κυρίως κατοχυρώνονται μέσω μεταπτυχιακών ή διδακτορικών σε ορισμένους τομείς στους οποίους η δημόσια διοίκηση θα απαιτεί άμεση κάλυψη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου